Директор ліцею

Равлюк Лариса Віталіївна

 

Ми вітаємо Вас  на сайті Кельменецького ліцею!

Сподіваємося, що з цікавістю поринете

в наш освітній та виховний простір.

Пишаюся тим, що  з дня відкриття

ліцей сміливо стартував, 

за невеликий відрізок часу  впевнено крокує,  

гідно утверджується на теренах району та області,

  перспективно планує майбутнє!

Недаремно нашим  гаслом  стали слова:

«Пізнаєм! Досягнем! Здобудем!»

Щиро хочемо, щоб всі відвідувачі  сайту

щодня знайомилися з нашим  життям,

раділи  успіхам ліцеїстів та їх вчителів, 

досягненням учнівського

та педагогічного колективу.

А ще чекаємо підтримки від усіх,

хто завітає у  наш віртуальний світ,

надаватиме допомогу у вирішенні різних проблем,

у розвязанні  важливих завдань

навчально-виховного процесу закладу.

 

Статистика

На сайті 15 гостей та відсутні користувачі

Урок на тему Л.Костенко "Чайка на крижині" - "Крила"

 

 Тема: Л.Костенко. Цікаве про поетесу. Диптих із поеми«Чайка на крижині» - «Крила». Розгорнута притчова метафора про глибоке духовне наповнення людини. Духовне багатство – найбільший скарб у житті.

Мета: поглибити, доповнити знання учнів про «королеву української поезії» Л.Костенко;

використовуючи самостійне випереджувальне

навчання,

дати  учням поняття про «диптих»;

навчати розуміти й коментувати метафоричний підтекст образів, висловлювати власні міркування про духовне наповнення кожного, індивідуальні способи його проявів у реальному сучасному світі;

підвести учнів до усвідомлення різниці між матеріальним і духовним;

вдосконалювати навички виразного читання поезії; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, кругозір; виховувати патріотичні почуття, національну гідність, цілеспрямовану, духовно багату особистість.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: портрет Л. Костенко, виставка її творів, дидактичний матеріал з теми уроку,  картки з завданням по змісту вірша, мультимедійна презентація за змістом уроку, ілюстративний матеріал із зображенням живописних диптихів.

 

Епіграф уроку

«Людина нібито не літає …

А крила має. А крила має!»

Л.Костенко

 

  

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент уроку

ІІ. Зачин уроку

= На фоні мелодії «Душа» вчитель читає: (слайд 1)


«Наснився мені чудернацький базар:

Під небом у чистому полі для різних людей,

Для щедрих і скнар продавалися різні Долі»

= Бесіда з учнями про враження від почутого:

Вчитель:Які роздуми породжувала у вас мелодія та поезія?

Відповіді учнів

Вчитель: А я за кожним словом бачила жінку дивовижної долі, найгеніальнішу поетесу ХХ століття – Ліну Костенко. (слайд 2)

Яку ж Долю обрала вона собі сама?

= Перегляд відеоролика про зміст слів вірша Л.Костенко «Доля»

« Я вибрала Долю собі сама,

І що зі мною не станеться,

У мене жодних претензій нема

До Долі – моєї обраниці.»                (слайд 3)

В звязку з обмеженням максимального об'єму інформації, яку можна завантажити на сайт, відео зі слайду №3 можна переглянути (скачати) за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=ecgrILpwtSg

 

= Діалог з учнями

-         І що ж це за Долю обрала собі Ліна Костенко?

-         А як ви думаєте: доля продається чи вибирається? Аргументуйте.

-         Чи правильний був цей вибір?

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

= Біографічний коридор (слайд 4-12)

-         Яким було ваше домашнє завдання? Хочу пересвідчитись, як справились. За слайдом – дати відповідь.

(Презентація життєвого та  творчого шляху Л.Костенко)

 

1.     19.03.1930 рік. Прокоментуйте цю дату.

 

2.     Хто на цій світлині? (Фото сім’ї поетеси.)

3.     Продовжіть думку: «У 6 років…»

4.     Що це за будівля?  (Школа, в якій працювали батьки поетеси)

5.     Київський педагогічний інститут – це заклад в якому…(Навчалася Л.Костенко, але не закінчила)

6.      Московський літературний інститут ім. М.Горького. Чому вибрала саме цей інститут? (Це був чи не єдиний заклад для становлення письменників)

7.    Яку назву має перша поезія Л.Костенко? («Мій перший вірш написаний в окопі»)   

8.     Що це за збірки? (Перші поетичні збірки, а збірка «Проміння землі» - дипломна робота поетеси)

9.     1961-1977 роки. Охарактеризуйте цей період. (Період, коли Л.Костенко не друкували)

Оцінювання

 

Вчитель:А ось перед вами унікальна фотографія. (слайд 13)

Ліна Костенко в оточенні молодих українських поетів, що виступили на рубежі 50-60 років ХХ століття, яких називали шістдесятниками.

-         Що знаєте ви про них?

-         Які поезії Л.Костенко ви опрацьовували у підготовці до сьогоднішнього уроку?

 

ІV. Оголошення теми уроку,  мотивація навчальної діяльності.

Вчитель:Сьогодні ми з вами маємо велике щастя говорити про Л.Костенко,  читати,  обговорювати,  аналізувати її поезії, бо ж цього вимагає тема уроку: «Л.Костенко. Цікаве про поетесу. Диптих із поеми «Чайка на крижині» - «Крила». Розгорнута притчова метафора про глибоке духовне наповнення людини. Духовне багатство – найбільший скарб у житті». (слайд  14)

 

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу. Розповідь учителя у поєднанні з мультимедійним супроводом.

 

Вчитель:Тернистим є шлях поетеси. Всіяний не лише трояндами, а й колючками. І все-таки вона жінка високої долі. Про це свідчать чимало фактів. Знайомтесь.

 

=  Календар всенародного визнання

Виступ підготовлених учнів

1.     Почесний професор Національного університету «Києво-Могилянська академія».

2.     Почесний доктор Львівського національного університету.

3.     Почесний доктор Чернівецького національного університету (2002р.) Звання присвоєно за видатний внесок у розвиток української літератури,велику громадсько-просвітницьку і наукову роботу,зміцнення міжнаціональних культурних контактів.

4.     Лауреат Державної премії ім. Т.Шевченка. (за роман «Маруся Чурай» і збірку «Неповторність» 1987р.)

5.     Лауреат Міжнародної літературно-мистецької премії ім. О.Теліги (2000 р.)

6.     Нагороджена Почесною відзнакою Президента України (1992р.) і орденом Ярослава МудрогоV ступеня (березень 2000р.)

7.     Відмовилась від звання Героя України,відповівши: «Політичної біжутерії не ношу!»

8.     Володарка відзнаки «Золотий письменник України».

 

Оцінювання

 

 

Вчитель: Ось такою величною постає перед нами Ліна Костенко, яка досі живе і працює в місті Києві. Поетеса, яка своє геніально-поетичне й інтелектуальне українське слово поєднує з мовчанням або іронією.

До речі, про мовчання…Із 1961-1977років Україна не чула слова поетеси. Скільки ж це? 16 літ!!!

Вчитель:А чи дійсно мовчала? Можновладці від влади не друкували Лінині твори,боялися її іронії,гострої сатири, бо ж «як в нації вождів нема, тоді вожді її - поети». І вона,велика Ліна Костенко,стає національним лідером,поводирем. ЇЇ могутні крила таланту сягають небачених вершин. Це у нас не друкують… Але ж заборонений плід завжди найсолодший. З рук в руки переходять рукописні тексти її творів,про неї говорить увесь світ. Вона стає втіленням боротьби з тотальним режимом.

« Дозиметром не виміряєш дози -

Тотального спустошення душі.

Історія лягає під бульдозери,

Сучасний світ штампує фетиші.»

Велич Л.Костенко у тому, що вона завжди з народом, з Україною. ЇЇ поезія звучить зараз для вас. Слухайте, слухайте серцем,  про що воно вам говорить?

= Перегляд відеоролика про Майдан у поєднанні з актуальною піснею на вірш Л.Костенко «А світ чадить» (слайд 15)

В звязку з обмеженням максимального об'єму інформації, яку можна завантажити на сайт, відео зі слайду №15 можна переглянути (скачати) за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=Kwe2yv5WLUQ

-         То про що говорило вам ваше серце?

Відповіді-зізнання учнів

Вчитель: Цим великим героям, які стояли на Майдані, крила для національного патріотизму давала література, величний дух підіймали поезії Т.Шевченка, В.Стуса, О.Теліги, Л.Костенко. І серед них, безумовно, поезія «Крила». Пропоную вам переглянути відеокліп, у якому режисер поєднує двох геніїв. Яких?

= Малий кінотеатр

Перегляд відеокліпу «Крила». Поезію читає Б.Ступка. (слайд 16)

В звязку з обмеженням максимального об'єму інформації, яку можна завантажити на сайт, відео зі слайду №16 можна переглянути (скачати) за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=kkHMxXsnE5k

=  Первинне обговорення поезії із використанням інтерактивної  технології «Відкритий мікрофон»

Вчитель:

1.     Тож назвіть цих двох геніїв.

2.     Що знаєте про них?

3.     Які думки народжувались у вашій свідомості?

4.     Чим вразило вас читання Б.Ступки?

Вчитель: Сподобалось? Спробуймо прочитати і ми.  В нас теж є свої читці, інакше для чого організовуємо щорічні конкурси читців.

= Читання вірша «Крила» підготовленою групою учнів

-         Подякуймо юним акторам! (Аплодисменти)

Оцінювання

 

    Вчитель: А про кого можна сказати, що «людина нібито не

    літає, а крила має»? (слайд 17)

= Складання інформаційного грона за медитаціями учнів і підсумком учителя

Вчитель:Кожна людина – творить свої крила: «з вірності у коханні», «з вічного поривання», «з щирості до роботи», «з щедрості на турботи»…

 

    = Ідейно-художній аналіз вірша із використанням  

    дидактичних карток «Духовні крила людини»  (слайд 18-19)

 

=  Виконання завдань за картками: дати відповіді на запитання до вірша «Крила»  (Додаток № 1)     Оцінювання

Вчитель: Ви гарно проаналізували поезію, а які художні засоби в ній використано?

 

    = Робота в групах за картками  (Додаток № 2)

1 група. Виписати метафори, епітети, скласти сенкан «Крила як висока духовність».

2 група. Виписати риторичні оклики та питання, скласти сенкан «Крила як творчий злет».

3 група. Виписати протиставлення, повтори, скласти сенкан «Крила як впевненість у собі».

    Оцінювання

 

= Колективне складання літературознавчого довідника із цитатами

 

= Літературно-мистецькі паралелі на тему «Крило» із поясненням фразеологізмів

 

Вчитель: Ви знаєте, це така благодатна тема! До неї звертався у своїх творах Т.Шевченко, описуючи Ярему: «Не знав бідолаха, що виросли крила,  що неба достане,  коли полетить».

Борис Олійник у творі «Крило»:

Похилився хлоп'як біля ґанку. Від зажури ще більше змалів...

Коли це вересневого ранку повен двір прибуло журавлів!

Вийшов з гурту у кедах цибато і сказав хлоп'яку:

- Не журись! Щовесни прилітатиму, брате,

Бо крилом я до тебе приріс.

 

= Пояснення фразеологізмів «виросли крила», «крилом приріс» 

Вчитель:Зауважте, що крила – це символ духовності, багатство думки, емоційне піднесення, могутність, незалежність, впевненість.

Чи знаєте ви, що у греків крила символізували любов і перемогу. Давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму, їх зображують на взутті у Меркурія, що означає здатність до величезного духовного піднесення. А в християн крила означали очищення.

Цікаво, що поезія Л.Костенко тісно пов’язана з іншим твором. Відкрийте підручники на сторінці 171, яку назву має інша поезія?

(«Крига на Одрі»)

 

= Інструктаж домашнього завдання (слайд 20)

Вчитель:Отож пропоную самостійно прочитати поезію «Крига на Одрі» й дослідити,  що об’єднує ці два твори. Підготуватися до обговорення твору в класі.

 

= Теорія літератури

Вчитель:Сьогодні ваш літературознавчий словничок поповниться ще одним визначенням – диптих.

-         Що означає цей термін? Дізнайтесь!

 

= Повідомлення-презентація учня про різноманітність диптихів  (Додаток № 3)

Оцінювання

 

VІ. Закріплення знань, умінь та навичок

Звучить мелодія «Душа».

Вчитель:Ми сьогодні з вами так багато говорили, аналізували, порівнювали. Спробуймо всі ваші думки вилити в усний твір «Якби я мав крила…»

 

= Колективне складання твору у художньому стилі з метою розвитку зв’язного мовлення із вивченої теми (слайд 21)

 

Вчитель: Тож повернемось до нашого проблемного питання.

Про кого можна сказати, що «людина нібито не літає, а крила має»?

= «Відкритий мікрофон» за анафорою: «Крила має людина…»

 

VIІ. Підсумок уроку

= Коментоване підсумкове оцінювання

 Побажання від учителя (слайд  22)

 

У кожного із вас уже прорізалися свої крильця, бо кожен талановитий по-своєму. Плекайте, ростіть свої крила, хай вони допоможуть вам у житті стати крилатими на благо нашої України.

 

 

Додаток № 1.  Відповісти на дані запитання

• Хто має щастя бути крилатим? (Птахи, мухи, бджоли, коники...). Для чого вони їм потрібні?

• Але ж ми з вами не просто істоти! Ми – люди!

• Коли говорять людині, що у неї виросли крила?

• Чому, на ваш погляд, Л. Костенко зазначає, що людина має крила?

• Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться в поезії?

• Що цінує Л. Костенко в людині? А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? Власну думку обґрунтуйте.

• Для людини мати крила - це обов'язок чи довільне бажання?

• Яку людину вважають духовно багатою?

• У чому поетеса бачить окриленість людини?

• Але ж у поезії немає людини? Тоді про кого йдеться?

• Чи бачите ви з-поміж себе окрилених?

 

Додаток № 2.   Для роботи в групах

1 група. Виписати метафори, епітети, скласти сенкан «Крила як висока духовність».

2 група. Виписати риторичні оклики та питання, скласти сенкан «Крила як творчий злет».

3  група. Виписати протиставлення, повтори, скласти сенкан «Крила як впевненість у собі».

 

 

Метафори, епітети.

 

Риторичні питання.

 

Риторичний оклик.

 

Протиставлення.

 

Повтори.

 

Додаток № 3. Повідомлення-презентація учня про різноманітність диптихів 

 

Диптих (з грецької – «складений удвоє»)

1)  Двостулковий складень з живописнимаборельєфнимзображенням на стулках.

2)  Два твори мистецтва, пов'язані одним задумом.

Термін використовується також в малярстві, музиці, кіномистецтві.

Диптих «Домовик музики»

 

Диптих «Джаз»

 

 

Диптих «Свого не цурайтесь»

шаблоны детских сайтов.