Директор ліцею

Равлюк Лариса Віталіївна

 

Ми вітаємо Вас  на сайті Кельменецького ліцею!

Сподіваємося, що з цікавістю поринете

в наш освітній та виховний простір.

Пишаюся тим, що  з дня відкриття

ліцей сміливо стартував, 

за невеликий відрізок часу  впевнено крокує,  

гідно утверджується на теренах району та області,

  перспективно планує майбутнє!

Недаремно нашим  гаслом  стали слова:

«Пізнаєм! Досягнем! Здобудем!»

Щиро хочемо, щоб всі відвідувачі  сайту

щодня знайомилися з нашим  життям,

раділи  успіхам ліцеїстів та їх вчителів, 

досягненням учнівського

та педагогічного колективу.

А ще чекаємо підтримки від усіх,

хто завітає у  наш віртуальний світ,

надаватиме допомогу у вирішенні різних проблем,

у розвязанні  важливих завдань

навчально-виховного процесу закладу.

 

Статистика

На сайті 30 гостей та відсутні користувачі

Опис власного досвіду Ковальчук М.І.

Чому я вчитель?

Тому, що школа – це моє життя, яке не стоїть на місці. Тут усе вирує, кипить, крутиться, обертається якщо, звичайно, докласти певних зусиль. Очі, які горять, здивовані й захоплені вигуки, радісні посмішки, щасливі обличчя дітей.

Це все мені подобається!

Чому я вчитель?

Тому, щоя точно знаю, що ніким іншим я не стала б працювати! 

 Чому я вчитель?

Тому, щоя просто люблю свою професію.

Адже мене підтримує найбільша сила – серця моїх учнів.

 

Будьмо знайомі

У кожного «Я» є своє ім'я,
На всіх не нагримаєш грізно,
Ми - не безліч стандартних «я»,
А безліч всесвітів різних.

В. Симоненко

  

Почнемо із ближчого знайомства

Маю за честь відрекомендуватися: Марина Ковальчук.

Дата і місце народження – 10 травня 1973 рік, смт. Кельменці. У 1998 році закінчила  Кам’янець – Подільський державний педагогічний інститут. Спеціальність – вчитель  української  мови і літератури,зарубіжної літератури. Стаж роботи вчителя української мови та літератури – 19 років, стаж роботи класного керівника – 19  років.

Кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії», педагогічне звання «старший учитель».

Місце роботи –  Кельменецький ліцей Чернівецької області.

Проблема над якою працюю: «Виховання патріотизму та національної свідомості учнів на уроках української мови і літератури шляхом використання інноваційних технологій».

Моє педагогічне кредо:  «Без творчого вчителя не може бути ні нової школи,  ні нового суспільства,  ні вільної України».

Крім того, вже 3 роки  поспіль організовую роботу учнівської редколегії газети «Ліцейний вісник».

Виховую сина, студента V курсу Національного університету «Одеської юридичної академії».

А це мій дев’ятий  клас - 11 дівчат і 15 хлопців – 26 гарячих планет, шкільні орбіти яких одного разу перетнулися й відтоді рухаються разом у Ліцейній системі нашого класу. І кожна планета – то справжній всесвіт, яскрава зоря, повна енергії, яку потрібно спрямувати у благодатне русло, щоб реалізувати закладений Творцем у ядрі потенціал. У кожної зірки – свій порядковий номер у журналі, своя зоряна величина, а ще – різна маса, світність і швидкість руху, місце і роль у системі класу. Та об’єднують моїх юних зірочок майже півтори тисячі шкільних днів, прожитих разом. І близько півтисячі з них – спільно зі мною: уроки рідної мови, української літератури, класні години і стінгазети, мандрівки та дискотеки, репетиції і свята,  бесіди з класом, наодинці й по телефону, зустрічі з цікавими людьми – все те, без чого моє вчительське життя було би прісним і не таким цікавим.

 

Національно-патріотичне виховання.

Важливо, щоб ти був готовий померти за свою країну;

але ще важливіше, щоб ти був готовий прожити життя заради неї.

Т. Рузвельт

Завдання,  які ставлю перед собою  в роботі з учнями:

s  формування  національної свідомості і відповідальності за долю України;

s  виховання любові до рідної землі, її історії;

s  виховання громадянського обов’язку перед країною, суспільством;

s  виховання бережливого ставлення до національного багатства країни, мови, культури, традицій.

Саме в дитинстві «…відкриваєш материк, котрий назветься потім – Україна», - писала Л. Костенко.

Без відчуття приналежності до рідного народу, його історії, мови, культури, причетності до творення майбутнього своєї держави (і  тим самим – власного майбутнього!) неможливо стати повноцінним членом суспільства.

Патріотичне виховання - це сфера духовного життя, що проникає в усе,  що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка  формується.

Василь Сухомлинський

В дитинстві відкриваєш материк, котрий  назветься потім — Батьківщина.

Ліна Костенко

Шматок землі, ти звешся Україною. Ти був до нас. Ти будеш після нас.

Ліна Костенко

Актуальність  досвіду

У наш час, коли Україна в небезпеці, коли її землі топче важкий чобіт російського окупанта, коли наша батьківщина стікає кров’ю, коли нівелюється приналежність людини до певної нації, виховання справжнього патріота набуває особливо важливого значення. Виховуючи в учнів любов до рідного краю, ми, вчителі, формуємо  гідне  майбутнєнашого народу.

У наш буремний час питання національно-патріотичного виховання, як ніколи, надзвичайно  актуальне.

Тому нам, вчителям,  необхідно  проводити систематичну й ненастанну роботу в цьомупріоритетному напрямі – на уроках і поза ними. Вона полягає в забезпеченні  умов для навчання й вихованняособистості з розвиненоюнаціонально-патріотичноюсвідомістю; формуваннісамоідентифікаціїіндивідазісвоєюнацією; сприянні  утвердженню  цінностей  історичної  пам'яті, побудови на її засадах відповідної світоглядної системи; у постійному закріпленні теоретичних знань та практичних  умінь на уроках української  мови та  літератури.

Саме тому моєю методичною проблемою є «Виховання  патріотизму та національної свідомості на уроках української мови і літератури шляхом використання інноваційних технологій». Робота над цією проблемою сприяє  побудові індивідуальної траєкторії  розвитку здібностей учнів, оскільки дає змогу розкрити навчальний матеріал  цікаво, багатогранно,  по-сучасному та не втратити зв’язку з минулим, бо без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, а за необхідності – віддати життя за її свободу й незалежність, людина не може бути відданим громадянином своєї держави.

Модель учня-патріота

Перш ніжрозпочинати  працювати над проблемою, я мала для себе визначити, хто жтакий  патріот. У науково-методичній літературі існує безліч тлумачень цьогопоняття. Мені найбільш імпонує визначення, яке подає Академічнийтлумачний словник української мови: «Той, хто любить свою батьківщину,відданий своєму народові, готовий для них на жертви й подвиги». Узявши йогодо уваги та врахувавши власний досвід роботи, я створила модель учня-патріота.

Отже, особистістю з чітко сформованими почуттями громадянськості йпатріотизму, на мою думку, є та дитина, яка:

1) прагне постійно вивчати українську мову, вільно нею володіти;

2) вивчає історію нашої країни, рідного краю, знає її глибоке історичне коріння;

3) глибоко знає рідну символіку й з повагою ставиться до Державних Прапора й Герба України,  розуміючи, із хвилюванням співає Гімн;

4) зможе  завжди і скрізь свідомо захищати інтереси своєї вітчизни, свого народу.

 

Виховання патріота – завдання надзвичайно складне, тому вимагає належної змістової наповненості занять з учнями, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової, розвиваючої, творчої діяльності.

Основними   напрямами  виховання  національної  свідомості та  патріотизму на моїх   уроках української  мови й літератури є:

1)    виховання пошани й любові до рідної мови, прагнення зберегти її, бо  «нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову». (Ліна  Костенко);

2) формування думки про суспільну  значимість  родини, сім’ї, роду, родоводу;

3) формування  знань про історіюУкраїни, державні та національні  символи;

4)  формування стійкості у своїх національних переконаннях.

                              Виховання пошани й любові до рідної мови

Упроцесівивчення  українськоїмовинайважливішемісцепосідаєпроцесформування  пошани й любові до рідного слова. Глибоке вивченняукраїнської мови можливе тільки тоді, коли учень усвідомлює її якнайдорожчий скарб, у якому втілені національна самосвідомість, характер,  історія народу.

Є кілька типів навчального матеріалу,  який  можна  використати з цією метою:

по-перше, «Загальні відомості про мову»,

по-друге, дидактичний матеріал, що використовується з метою виховання: вправи підручника, різні види диктантів, усні й письмові перекази і твори, тексти для аудіювання та читання мовчки тощо.

Робота над формуванням патріотизму проводиться в кожному класі, однак об’єм роботи інший і залежить від загальної підготовки учнів та специфіки програмового  матеріалу з української мови.

У 5 класі  подаю  поняття  державності  мови, ознайомлюю учнів зі значенням мови в житті  суспільства, зясовуємо те, як вона з’явилась, розвивалась тощо.

У 9 класі – це розмова про процес і результат  розвитку  української  мови в ході історичного становлення українського суспільства та його культури, функції мови в житті суспільства, про причини включення української мови до складу світових мов - політичних, наукових, культурно-історичних, лінгвістичних.

Для глибшого засвоєння теоретичного матеріалу з кожного розділу пропоную дітям цікаві, захоплюючі інноваційні форми навчальної діяльності: індивідуальні наукові розвідки, мовні проекти, мандрівки, лінгвістичні повідомлення. Використовую інноваційні форми як моделювання ситуацій, які спонукають до самостійного мислительного дослідження, рольові ігри, наприклад:

«Я - мовознавець», «Знайомство із словосполученням», «Подорож у країну Морфологію» тощо.

 

На уроках розвитку  комунікативних  умінь і навичок  акцентую  увагу  учнів на тих думках, почуттях, що формують патріотизм, наприклад:

-         Чому українську мову називають солов’їною?

-         Якого  кольору слово «Україна»?

-         Для чого потрібно знати історію   свого народу?

-         Що   визнаєте про славних  лицарів-запорожців?

Повага до своєї Вітчизни починається з рідного слова, літератури. Якщо запропонувати будь-якому українцеві назвати письменників, які боролися за незалежність нашої держави, то першим, кого вони назвуть,безумовно, буде Тарас Шевченко. Усе життя і творчість Кобзаря – це високопатріотичний взірець служіння своєму народові. Вже близько двох століть його твори випромінюють таким потужним магнетизмом, що людина переймається патріотичним горінням його душі. Виховання шевченківським словом  - це фундамент роботи вчителя-словесника. Я стою на цьому. Часто проводжу бінарні уроки. Зокрема: 8 клас бінарний урок української мови й літератури  з теми: «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття, тебе своїм сучасником звемо». Узагальнення вивченого з теми «Односкладні речення». Під час уроку учні узагальнювали знання  про односкладні речення, з’ясовували основні ознаки односкладних речень; розвивали  вміння та навички знаходити односкладні речення  у поезії Тараса Шевченка; формували  логічне мислення при зіставлювально-порівняльному аналізі односкладних речень за їх основними ознаками; виховували пізнавальний інтерес, любов і повагу до життя та творчості Тараса Шевченка, до України.

Так краплинами  формується патріотизм.

 

 

 

 

 

Справжній урок літератури – це урок виховання громадянськості, почуттів добра і краси, утвердження високих моральних ідеалів, формування гармонійно розвиненої особистості, активної життєвої позиції учня. Завдання учителя словесника полягає в тому, щоб засобами художнього слова зуміти знання  перетворити в переконання, зробити ці ідеї осмисленими, усвідомленими, глибоко продуманими. Вони повинні стати органічною потребою, невід’ємною частиною життя, нормою поведінки кожного учня. Адже зберегти і зміцнити нашу державу можуть громадяни, які люблять свою Батьківщину, свій народ, готові жити в Україні, пов’язати з нею свою долю, готові  відстояти незалежність  Батьківщини. Такою  величною постає перед нами Ліна Костенко. Поетеса, геніально-поетичне й інтелектуальне слово якої органічно поєднується з національною самосвідомістю громадян, котра ґрунтується на національній ідентифікації: вбирає в себе віру в духовні сили своєї нації, її майбутнє; вміння осмислювати моральні, духовні  та культурні цінності; систему вчинків, які мотивуються любов’ю, вірою, волею, відповідальністю перед своєю нацією.

    Саме на  уроці української літератури з теми «Л.Костенко. Цікаве про поетесу. Диптих із поеми «Чайка на крижині» - «Крила».  Розгорнута притчова метафора про глибоке духовне наповнення людини. Духовне багатство – найбільший скарб у житті» намагаюся вчити дітей відчувати силу й красу українського слова, бачити глибше, завдяки мові, красу навколишнього світу, задумуватись над проблемами життя, над його суттю. Навчаю розуміти й коментувати метафоричний підтекст образів, висловлювати власні міркування про духовне наповнення кожного, індивідуальні способи його проявів у реальному сучасному світі; підводжу учнів до усвідомлення різниці між матеріальним і духовним; працюю над вихованням цілеспрямованої, духовно багатої особистості. Саме такі цінності потрібно формувати у свідомості учнів для того, щоб і вони в майбутньому дбали про становлення і утвердження незалежної України.

 

На уроках української мови у 6 класі пояснюю значення діалектних та застарілих  слів, фразеологізмів, що сприяє поповненню словникового запасу учнів, звертаю увагу на вивчення українського побуту: старовинні речі, їх призначення, народний одяг, його символічні елементи, з’ясовую наявність у сім’ях переданого у спадок старовинного одягу. (Додаток 1) Вважаю, що учні мають чітко усвідомлювати себе частиною своєї сім’ї,  родини, тому що слова «рід», «родина», «народ» - одного кореня, тож людина не любитиме своєї Батьківщини, якщо  цурається батька, матері родичів, рідної мови. Учні  розповідають про  своїх  батьків, дідусів, бабусь, їх професії й захоплення,  традиції своїх родин.  Пропоную школярам створити «Родовідне дерево» і, обовязково з гордістю, прокоментувати  його своїм однокласникам.

 (Додаток 2)

Переконана, що для розвитку інтересу до знань велике значення мають вдало дібрані пісня, картина, вірш, легенда тощо, які стаютьоб'єктом переказу, опису, роздуму, аналізу. Вони відкривають  учнямсвіт уживихбарвах, яскравих і трепетних звуках і є неперевершеним зразкоммистецтва. Це все розвиває спостережливість, виховує доброту, милосердя,співпереживання, акторські здібності, уміння уявляти, знати традиції інамагатися їх зберігати. Учні із захопленням знайомляться з народними звичаями та обрядами, так майстерно виписаними українськими митцями: І.Котляревським («Енеїда, «Наталка Полтавка»), Г.Квіткою-Основ’яненком («Маруся», «Конотопська відьма»), І.Нечуєм - Левицьким («Кайдашева сім’я»). Наприклад, І. Котляревський виступає в «Енеїді» знавцем усної народної  творчості та блискучим побутописцем. У творі широко представлені фольклорні традиції та етнографічні деталі.

Виховання патріотизму та громадянськості найкраще проявляється через любов до України, відданість їй, в усвідомленні бажання й готовності стати на захист рідної землі за прикладом наших предків: запорозького козацтва, гайдамаків, січових стрільців, воїнів УПА, сучасних лицарів-українців, що захищають волю й незалежність нашої держави від сепаратистів та російських шовіністів. Особливу цікавість і симпатію в учнів викликає образ українського козака-захисника Батьківщини від чужоземних загарбників, носія високої національної свідомості та глибокої духовності.

Козацька педагогіка формувала в підростаючих поколіннях українців синівську вірність рідній землі. На уроках української мови використовуюдидактичний матеріал про славних лицарів України. Для усного стислого переказу публіцистичного стилюдев’ятикласникам можна запропонувати текст «Гетьман ПетроСагайдачний» та інші.

Одним із найглибших  патріотичних  почуттів  людини є любов до рідного слова, поезії. Програма з української літератури передбачає не лише вивчення художніх текстів, біографічних відомостей у контексті розвитку історії української літератури, а й системний ідейно-художній аналіз творів із одночасним засвоєнням теорії літератури.  Для восьмикласників буває складно осягнути курс літератури,  її особливе місце в сучасному освітньому просторі. А перед учителем стоїть найважливіше завдання – формувати духовність молодого покоління, вести учнів до вершин національного і світового письменства.

Враховуючи ці домінантні завдання, я розробила методичний посібник «Вивчення української літератури у схемах і таблицях. 8 клас».  Доступними у візуальному плані є опорні таблиці, за якими визначається тема, ідея, художні засоби конкретних літературних творів.

При опрацюванні композиції художніх текстів пропоную методично грамотні й сучасні завдання на відповідність між частинами твору та подіями, художнім засобом і відповідним  літературознавчим терміном, цитатою, визначення складових сюжету, позасюжетних елементів тощо.

Для характеристики художніх образів пропонуються різноманітні види активізації навчальної діяльності учнів, оформлених у схемах, таблицях. Наприклад, «Інформаційне гроно», «Міні-дискусія», «Займи позицію».

Подаю й орієнтовні плани характеристики образів, розмежування позитивних і негативних рис характеру, формування ідеалу як виразника патріотичної ідеї чи інших морально-людських чеснот.

При опрацюванні біографій письменників розробила конкретизовані асоціативні ряди, літературні диктанти, «гронування». Важливо, що всі завдання носять проблемно-пошуковий характер.

Що ж до вивчення лірики, то крім визначення жанру, теми, ідеї, пропоную учням дослідницько-пошукові завдання для виділення, цитування наявних художніх засобів (тропів), художнього синтаксису, римування, віршових розмірів тощо.

У розділі «Театр корифеїв» дібрала  портрети артистів, світлини з вистав. Подаю схеми структурних елементів драми, візитну картку твору, завдання для самостійних робіт із теми. Наочно і системно пропоную розгляд такої актуальної проблеми, як влада грошей на людину.

При вивченні прози розробила опорні схеми типу «Сюжетні лінії твору», «Система образів», «Характеристика образів головних героїв», «Порівняльна характеристика», «Проблематика твору», «Сюжетно-композиційна особливість», «Прикмети історичного минулого у творі». Змоделювала «Асоціативні кущі», варіанти завдань для самостійних робіт, літературних диктантів.

В окремому розділі зібрана міні-хрестоматія творів, яких немає у підручнику з літератури для 8-го класу.  Вважаю особливо цінним розділ «Систематизований довідник літературознавчих термінів». Його можна роздрукувати як окремий посібничок для учнів – своєрідний словничок, де доступно, лаконічно подаю всі літературознавчі терміни, передбачені програмою вивчення курсу літератури у 8 класі. Підготовлений посібник може використовуватись у різних навчальних закладах, у тому числі при поглибленому вивченні української літератури. (Додаток № 3)

Неможливо уявити справжнього громадянина-патріота без любові до рідного краю,  до своїх письменників-земляків.

Кажуть, колись один з мудреців  вибудував своєрідну шкалу людських радостей. У цьому переліку були багатство, любов, слава, влада…І кожна з цих радостей не могла наситити повністю людське життя. Тільки на вершині цієї шкали сіяла величним світлом вища радість,  котра може завоювати людину повністю – це радість творчості. Ось це щастя і пізнав повною мірою наш земляк  - поет  Михайло Ткач.  Вдивляюсь в очі поета… А в голові снуються думки: людина ця прожила велике і нелегке життя, вона стала часткою буковинської землі, як і поле,  і сади, і ліс, і Прут, і Дністер…Бо коли читаєш поезії М.Ткача,  слухаєш пісні на його слова, то, здається, тебе немає, співака немає, а є тільки світ – великий, вічний,   в якому і твоя Україна, і хата твоя…

Я зі своїми учнями  спробувала  пізнати  вершини творчості  поета-пісняра  М. Ткача, провівши відкриту міжкласну годину - літературну кав’ярню «На щастя, на долю».  Видно було, як світилися дитячі очі, переповнені радістю пізнання творчості земляка М.Ткача.

 

 

З цим творчим проектом ми вийшли і на обласну сцену, оскільки в душах дітей  простим патріотизмом проросла любов  М.Ткача до України,  до українського слова.

Отже, на мою думку, національно-патріотичне виховання  на уроках української мови і літератури сприяє збагаченню духовного світогляду учнів, формує усвідомлення себе як часточки українського народу з власною національною гідністю.

 

Додаток 1 «Діалектні та застарілі слова»

Додаток 2  «Родовідне дерево»

Додаток  3

 

 

 

 

 

 

шаблоны детских сайтов.